Do bagASI Change the Exclusive Breastfeeding Knowledge and Attitudes?

Wido Gamani, Laras Sitoayu, Rachmanida Nuzrina, Lintang Purwara Dewanti, Anugrah Novianti

Abstract


AbstractThe achievement of exclusive breastfeeding (EBF) in the world and in Indonesia is still low. One of the obstacles to EBF is that the mother works. Cooler bag is a familiar media for working mothers to provide breast milk. This research uses modified cooler bags which contain information on how to provide EBF for working mothers, called bagASI. This study aims to determine the effect of bagASI on the EBF knowledge and attitudes of working pregnant women. The research method is Quasi Experimental with Pre Test - Post Test and the number of respondents is 34 working pregnant women. Respondents were divided into 2 groups, namely the intervention group who received education using bagASI and the control group using leaflets. The Paired Sample T-test showed an effect on the level of knowledge and attitudes (p≤0.05) in both two groups. The Independent Sample T-test found that there was a difference in knowledge (p≤0.05) between the intervention and the control group, while in the attitude there was no difference (p≥0.05). Providing education using bagASI can increase the EBF knowledge and attitudes of working pregnant women, so bagASI can be utilized as education tool.AbstrakCapaian pemberian ASI Eksklusif di dunia dan di Indonesia masih rendah. Kendala pemberian ASI Eksklusif di antaranya adalah karena ibu bekerja. Salah satu media yang dikenal ibu bekerja untuk memberikan ASI adalah cooler bag. Penelitian ini menggunakan cooler bag yang didesain dengan penambahan informasi cara pemberian ASI Eksklusif bagi ibu bekerja pada bagian luarnya, disebut bagASI. Studi ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh bagASI terhadap pengetahuan dan sikap ibu hamil yang bekerja. Metode penelitian adalah Quasi Experimental dengan Pre Test-Post Test Control Group Design dan jumlah responden sebanyak 34 orang ibu hamil yang bekerja. Responden dibagi menjadi 2 kelompok, yaitu kelompok intervensi dan kelompok kontrol. Kelompok intervensi mendapatkan edukasi menggunakan media bagASI dan kelompok kontrol menggunakan leaflet. Berdasarkan uji Paired Sample T-test menunjukkan pengaruh terhadap tingkat pengetahuan dan sikap (p≤0.05) pada kelompok intervensi dan kelompok kontrol. Berdasarkan uji Independent Sample T-test didapatkan hasil ada perbedaan pengetahuan (p≤0.05) antara kelompok intervensi dengan kelompok kontrol, sedangkan pada sikap tidak terdapat perbedaan antara kelompok intervensi dan kelompok kontrol (p≥0.05). Pemberian edukasi menggunakan bagASI dapat meningkatkan pengetahuan dan sikap ibu hamil sehingga bagASI dapat digunakan sebagai media edukasi.

Keywords


Attitude; bagASI; breastfeeding; knowledge; pregnant women

Full Text:

PDF

References


WHO. Breastfeeding [Internet]. 2021 [cited 2021 Feb 1]. Available from: who.int/health-topics/breastfeeding#tab=tab_1

Kementerian Kesehatan RI Badan Penelitian dan Pengembangan. Hasil Utama Riset Kesehatan Dasar [Internet]. Kementrian Kesehatan Republik Indonesia. Jakarta; 2018. Available from: http://www.depkes.go.id/resources/download/info-terkini/hasil-riskesdas-2018.pdf

Basrowi RW, Sulistomo AB, Adi NP, Vandenplas Y. Benefits of a dedicated breastfeeding facility and support program for exclusive breastfeeding among workers in Indonesia. Pediatr Gastroenterol Hepatol Nutr. 2015;18(2):94–9.

Okawary O, Sugiyanto, Purwati Y. Hubungan Status Pekerjaan Ibu dengan Pemberian ASI Eksklusif di Wilayah Kerja Puskesmas Sayegan Sleman Yogyakarta [Internet]. Stikkes ’Aisyiyah. Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan ’Aisyiyah Yogyakarta; 2015. Available from: http://digilib.unisayogya.ac.id/199/

Rosyadi DW. Hubungan Antara Pengetahuan Ibu Bekerja, Jam Kerja Ibu dan Dukungan Tempat Bekerja dengan Keberhasilan Pemberian ASI Eksklusif di Wilayah Kerja Puskesmas Banyudono I. J Univ muhammadiyah Surakarta [Internet]. 2016; Available from: http://eprints.ums.ac.id/47204/28/1.NASKAH PUBLIKASI.pdf

Chen J, Xin T, Gaoshan J, Li Q, Zou K, Tan S, et al. The association between work related factors and breastfeeding practices among Chinese working mothers: A mixed-method approach. Int Breastfeed J. 2019;14(28):1–13.

Sari Y. Lack of exclusive breastfeeding among working mothers in Indonesia. Natl Public Heal J. 2016;11(2):61–8.

Weber D, Janson A, Nolan M, Wen LM, Rissel C. Female employees’ perceptions of organisational support for breastfeeding at work: Findings from an Australian health service workplace. Int Breastfeed J. 2011;6(19):1–7.

Handayani L, Mohd Kosnin A, Kee Jiar Y. Breastfeeding Education in Term of Knowledge and Attitude through Mother Support Group. J Educ Learn. 2012;6(1):65–72.

Nurhayati F, Nurlatifah S. Hubungan Pengetahuan Ibu Menyusui Tentang Pemberian ASI Perah dengan Pendidikan di Wilayah Kerja Puskesmas Cimahi Tengah. Midwife J [Internet]. 2018;4(02):11–5. Available from: https://www.neliti.com/publications/267045/hubungan-pengetahuan-ibu-menyusui-tentang-pemberian-asi-perah-dengan-pendidikan

Istiqomah D, Rokmah NL, Susanti M. Hubungan Pengetahuan Ibu Menyusui Dengan Perilaku Pemberian Asi Eksklusif. J Ilm Kesehat. 2016;5(9):661–9.

Brodribb W, Fallon A, Jackson C, Hegney D. The relationship between personal breastfeeding experience and the breastfeeding attitudes, knowledge, confidence and effectiveness of Australian GP registrars. Matern Child Nutr. 2008;4(4):264–74.

Mustika DN, Nurjanah S, Ulvie YNS. Identifikasi Total Bakteri dan Keasaman Air Susu Ibu Perah ( ASIP ) yang disimpan di Cooler Bag. J Gizi. 2019;8(1):28–36.

Utami RB, Sari USC, Yulianti E, Wardoyo S. Education for Working Mothers Uses Leaflet and Electronic Media to Increase Exclusive Breastfeeding. J Educ Health Promot. 2019;8:229.

Putri AF. Pentingnya Orang Dewasa Awal Menyelesaikan Tugas Perkembangannya. Indones J Sch Couns. 2019;3(2):35–40.

Marcon AR, Bieber M, Azad MB. Protecting, promoting, and supporting breastfeeding on Instagram. Matern Child Nutr. 2019;15(1):1–12.

Fadhilah N, Prabamurti PN, Indraswari R. Penggunaan Leaflet, Booklet dan Video untuk Tingkatkan Pengetahuan, Sikap, Keyakinan dan Niat Ibu Remaja Mengenai Pemberian Asi Eksklusif di 2 Kecamatan di Kabupaten Magelang. J Kesehat Masy [Internet]. 2020;8(5):700–6. Available from: 5617 / e-ISSN: 2356-3346 http://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jkm%0APENGGUNAAN

Issuryanti M, Widyandana, Hapsari ED. Pengaruh Edukasi Melalui Media Whatsapp Terhadap Pengetahuan Ibu dalam Memberikan ASI Eksklusif. Universitas Gadjah Mada; 2017.

Oshagh M, Danaei SM, Ghahremani Y, Pajuhi N, Boushehri SG. Impact of an educational leaflet on parents ’ knowledge and awareness of children ’ s orthodontic problems in Shiraz. East Mediteranean Heal J. 2011;17(2):121–125.

Putri RC. Penaruh Penyuluhan dengan Media Booklet Terhadap Pengetahuan dan Sikap Ibu Hamil Tentang ASI Eksklusif di Wilayah Binaan Puskesmas Baki Kabupaten Sukoharjo. Universitas Muhammadiyah Surakarta; 2019.

Notoatmodjo S. Promosi Kesehatan Teori dan Aplikasinya. 1st ed. Jakarta: Rineka Cipta; 2010.

Rodgers DL, Withrow-Thorton BJ. The Effect of Intructional Media on Learner Motivation. Int J Instr Media. 2005;4:333.

Arimurti DI. Pengaruh Pemberian Komik Pendidikan Gizi Seimbang Terhadap Pengetahuan Gizi Siswa Kelas V SDN Sukasari 4 Kota Tangerang Tahun 2012. 2012.




DOI: http://dx.doi.org/10.7454/ijphn.v1i2.4804

Refbacks

  • There are currently no refbacks.